LadyCara ~via dolorosa~

Alla inlägg under november 2010

Av LadyCara - 30 november 2010 20:30

Namn: Anna Katarina Jonsson

Född: 790514 på BB i Östersund.

 

Jag har en storebror, Håkan och en lillebror, Hans. Mamma Gunilla och Pappa Gunnar. Vi växte upp i en liten pytteby som heter Fåssjö, och som ligger drygt en mil utanför Ytterhogdal i Härjedalen. Vi har alltid haft hundar, underbara hamiltonstövare som pappa haft till harjakt, och jag har haft som promenadsällskap, sängvärmare och myskompis.

Jag var enda tjejen i Fåssjö. Första åren lekte jag mycket med en grannpojke som hette Samir, som var jämnårig med mig. Sedan flyttade han och hans familj, så då lekte jag med lillebror och en annan grannpojke som heter Anders.

 

När jag var 5 år mötte jag min första tjejkompis. Therese. Hon bodde egentligen i Vallentuna men var i Fåssjö på loven för att hälsa på sina farföräldrar. Vi blev kompisar i ett spöregn under en torkvinda, och hon är fortfarande en underbar vän som jag älskar och ser upp till!

 

Under lekis och lågstadiet träffade jag en tjej som jag blev bästis med, Linda. Även hon är fortfarande en kär vän. Under grundskolan så umgicks jag även med en annan tjej, Mona. Mona, jag och Linda hängde mest varje helg tillsammans i högstadiet, då vi cyklade runt i Hoddal, eller åkte moppe och spanade på de snygga killarna.

 

Gymnasiet gick jag i Sveg. Gick samhällsvetenskapsprogrammet och träffade där en tjej som heter Jenny. Vi blev som ler och långhalm. Såg man nån av oss, så var den andra inte långt borta. Vi delade lägenhet och det var tillsammans med Jennyt jag drack mig full första gången, på Guntrum Riesling.

 

Efter gymnasiet jobbade jag lite på hemtjänsten i Sveg men efter ett år fick jag en rejäl panikångestattack, och då raserade mitt liv. Innan var jag på alla fester, hälsade på massa människor, stod gärna i centrum och spontanitet var mitt mellannamn. Efter attacken isolerade jag mig i lägenheten och slutade träffa vänner. I ett halvår mådde jag uselt, och tillslut var jag så isolerad, rädd och nere att man satte in antideppresiv medicin. Efter det började jag ana att livet kanske var värt att leva iaf, och efter ett halvår, flyttade jag och Mona upp till Robertsfors i Västerbotten. Vi sökte in på en folkhögskola och fick nya vänner och nya rutiner.

 

När skolan var slut, hade jag träffat en kille och medan Mona flyttade söderut igen, blev jag kvar. For ner till Bollnäs och bodde där i ett år med killen för att gå en skrivarlinje för kvinnor och sen flyttade vi upp till Robertsfors igen. Jag började återigen jobba inom hemtjänsten. Sedan började jag jobba natt inom hemtjänsten och efter ngt år tog det slut med killen och jag visste inte riktigt om jag skulle flytta "hem" till Härjedalen, eller vad jag skulle göra. Jag pausade livet lite, och fortsatte jobba, och blev sen erbjuden en fast tjänst som personlig assistent.

 

Uppe i Robertsfors mötte jag många underbara människor och en del av dem har nästlat sig in i mitt hjärta. Madde och Jimmy, Anna och Erik är ju givna, plus alla barnen. Men även arbetskamrater som jag skrattat med, gråtit med och varit förbannade med.

 

Måendet har, som de som följt mig vet, varit väldigt upp och ned. Ibland har allt varit toppen, jag har rusat på i 110 och haft många järn i elden, andra gånger har jag rasat totalt och fått spendera min tid på en psykavdelning. Jag har haft en underbar terapeut som heter Linda och som stöttat, tröstat och pushat mig under 4 år.

 

1½ år sedan, hade jag ganska precis kommit ut från min första "psykavdelningsvistelse" och kände mig starkare än någonsin. Gladare, modigare och friskare än förut. Och tiden kändes precis lagom för att träffa någon ny människa att dela mitt liv med. Denna människa dök upp och trots att jag försökte "säjfa" mig ur den situationen fann jag mig plötsligt förälskad och lycklig.

 

Efter ett år tillsammans beslöt jag mig för att flytta ner till denna underbara människa och tog tjänstledigt från jobbet och packade ihop och bilade ner. Så nu bor jag utanför Husum med min fina Christer.

 

Just nu pluggar jag distans på Umeå universitet, Vårdadministrativa programmet, och när jag inte pluggar så läser jag romaner, spelar tv-spel och tänker och funderar.

 

Det var kort, men ändå långt om mig. Har ni frågor så ställ dem gärna i rutan till höger =)

 

Nu ska jag fixa Wienernougat tror jag...

 

//LadyCara

 

 

Av LadyCara - 30 november 2010 20:28

Tänkte hänga på en bloggtrend: 30-dagars schema. Varje dag skriver jag om ett nytt ämne.

 

Här följer ämnena:

 

Dag 01 – Om mig
Dag 02 – Min första kärlek
Dag 03 – Mina föräldrar
Dag 04 – Det här åt jag i dag
Dag 05 – Vad är kärlek?
Dag 06 – Min dag
Dag 07 – Min bästa vän
Dag 08 – Ett ögonblick
Dag 09 – Min tro
Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag
Dag 11 – Mina syskon
Dag 12 – I min handväska
Dag 13 – Den här veckan
Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag?
Dag 15 – Mina drömmar
Dag 16 – Min första kyss
Dag 17 – Mitt favoritminne
Dag 18 – Min favoritfödelsedag
Dag 19 – Detta ångrar jag
Dag 20 – Den här månaden
Dag 21 – Ett annat ögonblick
Dag 22 – Det här upprör mig
Dag 23 – Det här får mig att må bättre
Dag 24 – Det här får mig att gråta
Dag 25 – En första
Dag 26 – Mina rädslor
Dag 27 – Min favoritplats
Dag 28 – Det här saknar jag
Dag 29 – Mina ambitioner
Dag 30 – Ett sista ögonblick

 

Så, ska genast fila på uppgiften för dag 1.

//LadyCara

Av LadyCara - 26 november 2010 22:55

  




 



 






  

  



     


//LadyCara

Av LadyCara - 26 november 2010 09:58

Upptäckte nu att ljudet var kasst på videobloggen jag gjorde igår... förlåt för det... glömde kolla innan jag la ut den   

 

Hur som haver, det jag sa var ungefär

Grattis till Joakim!!!   

Att Samuel fyller år imorgon (läs idag)

Att jag ska till Sika i helgen och fira Erik och träffa mina vänner!!

Wonderful!!!

 

Idag ska jag plugga lite och sen får vi la se...

 

//LadyCara

Av LadyCara - 25 november 2010 22:41

Var till tandis idag. Ny tandis, naturligtvis, eftersom jag flyttat   

Fick en man som heter Gunnar och han var superbra. Lugn, stadig på handen och han surrade lite med mig, så min oro släppte lite.


Sen var jag hem och försökte äta lite, med min bedövade mun. Efter det for jag och tankade nere i Ö-vik, handlade present till Samuel på Barnens hus, lånade en hög med böcker på bibblan och sen förbi ICA kvantum och handlade lite. Fixade biff stroganoff till middag. Det kan jag tacka psyket för   Tror jag åt det 4-5 dagar en vecka, för jag tyckte inte om den andra maten. Deras stroganoff var supergo´! Min blev inte lika bra, men den gick ner =) Potatisbullar är också ngt jag brukar göra, efter att ha fått det på sjukhuset. Gott gott...


Nu ska jag borsta tänderna och krypa i säng med böckerna som jag lånade och försöka välja vilken jag ska börja med.   


//LadyCara

Av LadyCara - 25 november 2010 15:43


//LadyCara

Av LadyCara - 20 november 2010 17:48

Ibland blir det bara för mycket. Och delar av mig stängs av. Jag pratar fortfarande, jag ler fortfarande och jag lyssnar på vad som sägs, men delar av mig är frånkopplade. Inte något som stör mig, eller gör mig konfunderad, det är bara som att den delen är bortkopplad. Inte någon kroppsdel eller så, menar jag, det är inte så att armen plötsligt slutar fungera, men olika center i hjärnan antar jag.


Idag har det varit fullt ös. Halv sju kom ungarna och väckte mig. Sen vid halv nio fick Hampus sina paket och sen gick jag ner och fixade lite mysig familjefrukost, med kokta ägg, o´boy och juice. Sen dammsög jag lite snabbt och torkade golvet. Wilma torkade golvet i vardagsrummet. Sen kastade jag mig i duschen, och när jag klätt på mig, gick jag ner och krusade håret på fröken Wilma. Resultatet blev en trollunge =) I fredags fick jag dessutom hem sex par glasögon via nätet som jag skulle prova. Ett par var rosa, men de var lite små för mig, så Wilma fick prova dem. Nu går hon runt med dem hela tiden. Det är ju bara vanligt plastglas i dem, så ögonen påverkas inte. Nu vill hon att jag ska köpa dem... jag vet inte jag... Kan ju vara en rolig "utklädningsgrej" men kanske inte så bra om hon vill ha dem hela tiden =)


Iaf, när håret var krusat åt  ungarna lunch och jag hängde upp lite ballonger. Sen straxx före ett började folket droppa in. Först Louise och Anders (C´s faster och man), Roland och Ulla med son Joakim (C´s morbror med fru). Sen kom "Farmor" och Ulf. Jag började dona i köket, ta fram alla kakor; chokladrån, vaniljbullar, kanelbullar, maränger, små förpackningar med mörk choklad, skumbollar (kommer inte ihåg vad de heter, men såna där som är fyllda med vitt fluff och med chokladöverdrag + kokos), och ett par specialkakor som var glutenfria. Glömde nougatkakorna och kolakakorna, men men... de går nog åt sen iaf. Sen skivade jag banan, och ställde fram nougatsås och chokladsås. Och glass. Så golk fick plocka ihop sin egen marängsviss eller vad de ville ha. När jag var färdig kom Susanne och Niklas (C´s syster och man) och deras sjuåriga dotter Ella.


Sen fikade vi och surrade. Surrade och fikade. Ungarna for å lekte och vi surrade vidare. Sen plockade jag undan och satt sen och hjälpte Hampus med ett tv-spel. När hockeyn sen började drog jag mig tillbaka till sovrummet, där jag legat till nyss, då pizza-middagem var färdig. Allt detta medan en del av mig är frånvarande. Det är ganska skönt.


Nu ska jag gå upp och läsa lite till tänkte jag. Imorgon får vi se om den frånvarande delen av mig återuppstår eller om det blir ännu en dag i ingenmansland...


//LadyCara



Av LadyCara - 19 november 2010 11:43

Poppar Dolly Parton och har slagit in lite paket till Hampus. I eftermiddag kommer de små trollen. Ska möta upp Christer i stan innan dess. Se om vi hittar ngt mer till födelsedagstrollet. Och handla glass och sånt till imorgon. Hampus tycker nämligen inte om tårta.

 

Igår blev det lite bullar iaf. Men råkade ut för ett missöde. Provade elvispen på bulldegen, men visste inte att man skulle se till så degkrokarna satt så att degen krokades nedåt. Jag körde så degen vällde uppåt. Mot elvispen. Pausade efter en stund och tittade under elvispen och funderade på om inte degen skulle åka in i vispen... men tänkte att så kan det ju inte vara, så jag fortsatte med degkrokandet.... det slutade med att hela elvispen var fylld med kletig bulldeg....

Fick plocka isär den och försöka rengöra den så gott jag kunde... Det var pillrigt. Men det gick då, och nu är den ihopskruvad igen, och funkar förhoppningsvis nästa gång den ska användas...

 

Var förbi bibblan igår också å lånade två Tarey Hayden-böcker till. Sen skulle jag låna en bok om förvaltningsrätt. Men den var redan utlånad och skulle inte lämnas igen förrän nästa vecka. Och då ska uppgiften vara klar... Gaaah.... men beställde den snabbt på adlibris, så får den i början av nästa vecka, så det blir lite hårdplugg då...

 

Väntar på att tentan ska bli rättad, så jag vet hur det gick... nyfiken och lite orolig att det ska ha gått åt skogen. Ibörjan satsade jag på VG, men nu är jag glad bara jag fått G.

 

Näe, ska plocka undan lite, och hämta posten...

 

See ya later!

 

//LadyCara

Reklam

Länkar

Presentation


Hejsan!
Här skriver jag som sambo, vän, dotter, syster om ångest, mat, tv, tv-spel, böcker och allt annat som händer i mitt liv.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar - Topplista

Blogg Topplista

Ovido - Quiz & Flashcards