LadyCara ~via dolorosa~

Alla inlägg under april 2011

Av LadyCara - 21 april 2011 14:03

Detta är jättesvårt, för jag har på något vis vuxit ifrån att ha favoritband. Jag klistrar inte längre varje väggyta med ett visst band. NKOTB och Arvingarna är de enda banden jag gjort det med.

Tänkte först lägga ut favoritlåtarna med dem då, som jag fortfarande tycker är bra. Arvingarna först. Angelina var en stor favorit för mig när jag var 14-15. Först och främst var det ju Lasseman som sjöng, och sen var den så vacker.

 

 

NKOTB då. De har ju släppt nytt nu, och favoriten från de nyare låtarna är förtillfället Dirty Dancing:

 

 

Men de är ju inte direkt mina favoritband längre... Och vilka är det som är det då?? När jag kollar på Spotify vad jag lyssnat på mest de senaste månaderna är det Kanye West. Och favoritlåten med honom är nog Pinocchio Story.

 

 

Real life- what does it feel like?

 

//LadyCara

Av LadyCara - 20 april 2011 15:19

Här tänkte jag på olika saker. För några år sedan slog jag alltid på Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams, när jag inte kunde sova. Johan Rabaeus röst hade en förmåga att få mig att slappna av och somna.

Ett litet smakprov. För er alla som älskar Liftarens Guide, är talboken med Johan Rabeus ett hett tips. Han läser upp boken så fenomenalt att det är svårt att tro. Hans coola tolkning av Beeblebrox är otrolig och träffande.

 

Men, det är ju inte en låt. Nästa tanke var inte heller en låt. Det är avslappningen jag brukar köra av Lars-Eric Uneståhl. http://www.buenavida.se/?id=724 Det är de två första jag brukar lyssna till och de får mig att slappna av. Detta använder jag ju oftast när jag har ångest och är så spänd i kroppen att jag studsar fram, och inte alltid för att somna, utan ibland för att bara kunna få lite respit och orka fortsätta.

 

Men, en låt då.... jag lyssnar inte på musik ofta när jag ska sova. Men, jag har ju gjort det, speciellt i tonåren. Då var det R.E.M., Pet Shop Boys, N.K.O.T.B., mfl. Men Enya är någon jag förknippar med att sova. Först och främst genom den beryktade Partyladan. Stefan hade i denna lada även ett sovrum. En våningsäng plus en dubbelsäng. Där tryckte vi in oss när alkoholen var slut och vi trötta. Rammstein och Blind Guardian byttes mot Enya. Låten jag har valt nu, fanns inte ens då, 1997-1998, men jag förknippar den med lugn. Under några år, strax efter Sagan om ringen-filmerna hade kommit, så var de filmerna givna under de dagar/nätter när ångesten slet i kroppen eller när jag var sjuk. Jag sov/såg de filmerna om och om igen...

 

May it be....

 

 

Nu ska jag inte sova, utan läsa lite tror jag...

 

//LadyCara

Av LadyCara - 19 april 2011 23:04

Jag kan dansa till allt. Kanske inte snyggt, eller i takt, men dansa gör jag... Jag har tidigare varit helt frälst i dansband, Arvingarna, Lasse Stefanz mfl. Låten jag har valt till dagens ämne är en låt jag sjungit för "mina" barn uppe i Sikeå, då de var pluttebebisar. Då hade jag dem i famnen och sjöng/nynnade denna medan jag dansade runt i köket i Jomyra/Fredriksfors/Sikeå Hamn.

 

 

Kommer ihåg att Samuel däckade direkt när jag började foxtrotta runt med honom...  Mys!


//LadyCara

Av LadyCara - 19 april 2011 18:14

För två år sedan fick jag ett telefonsamtal. Jag satt i min bruna soffa uppe i vardagsrummet. Christer satt bredvid. Nelly låg på golvet, vid mina fötter. Det hade varit en fin dag. En underbar vecka, fylld av förälskelse och fjärilar i magen. Och den avslutades med ett dödsbud. Hans hade somnat in. En viktig person i mitt liv var borta.

 

Jag minns Hans med glädje. Han var en väldigt fin man med ett fantastiskt stort hjärta.

 

"Nu är det slut - nu vaknar jag.
Och det är lugnt och lätt att gå
När inget finns att vänta mer,
och inget finns att bära på."

 

Karin Boye

 

 

//LadyCara

Av LadyCara - 17 april 2011 16:50

Jag kan texten till ganska många låtar, men har valt en speciell. Tror det var första låten jag lärde mig utantill, förutom Bä bä, vita lamm och såna låtar. Denna låt fanns med på ett blandband som Tess hade, och som vi brukade spela i en röd trekantig freestyle med inbyggd högtalare. Den låten fastnade hos mig, och under Roliga timmen i 2:an eller 3:an hade vi sångtävling och jag sjöng denna låt.

 

 

Denna låt kan jag fortfarande utantill. Den är vacker.

 

//LadyCara

Av LadyCara - 15 april 2011 16:37

Jag har tänkt på olika tillfällen som betyder mycket för mig. Och vilka låtar jag förknippar med de tillfällena. Ett av mina finaste minnen är min barndomsvän Tess bröllop. Det enda bröllop jag varit på där jag varit vän med brudparet. Jag hade varit på bröllop tidigare, vänner till mina föräldrar, men det förberedde mig inte på känslorna jag fick när jag såg Tess och Jimmy stå vid altaret. Hur det kändes att se en av mina allra bästa och närmaste vänner lova kärlek till mannen i sitt liv. Och höra hur han lovade kärlek till henne. Det var så ofattbart vackert och tårarna bara rann på mig.

 

  

 

Låten jag förknippar med detta tillfälle är en låt jag egentligen inte gillade speciellt mycket, men Tess och Jimmy hade valt att den skulle spelas först på bröllopsfesten. Jag tyckte det var ett lite roligt val, där hade de lovat att hålla fast vid varandra för evigt, så väljer de en låt som heter Release me.... =)

 

 

All lycka till två underbara människor, Tess och Jimmy       

 

//LadyCara

Av LadyCara - 14 april 2011 20:05

Jag har via Facebook och från killen med koll, Mats, fått två länkar till, som bara andas Vemdalen! Först, den underbara Doctor, doctor, som jag letat efter länge:

 

 

Den är underbar! Den andra låten han tipsade mig om, hade jag helt glömt bort, men när jag började lyssna på den, upptäcker jag att jag fortfarande kan delar av texten. Don´t underestimate the power of repetition!!! Här kommer den:

 

 

Tack Mats! Underbart att återigen få höra dessa låtar!

 

När jag ändå var inne på MSG så hittade jag denna låt som också spelades flitigt. Älskade denna textrad: "You laugh when I cry, I begin to see the reason why"...

 

 

Känner mig återigen som 18 och saknar UV-ljuset, makaroner, bacon och beasås.... =)

//LadyCara

Av LadyCara - 14 april 2011 10:18

Vemdalen. Partyladan....

Under tredje året i gymnasiet spenderade jag och Jennyt mycket tid i Vemdalen, hemma hos världens bästa Stefan. Där, i hans partylada festade vi, skrattade, dansade och grät vi. Vi blev kära, fick nya vänner, ovänner, ramlade, kräktes, åt, drack och hade helt enkelt sjukt roligt!

Det finns en massa låtar som påminner om partyladan. Blind Guardians låtar, Enya, Rammstein, Björn Rosenström mfl. Ett kassettband spelades flitigt. Det innehöll låtar som jag inte vet vad de heter, men textrader har fastnat: "Glöm din dröm".... "Doctor, doctor please" och favoriten som alla skrålade med i: Have a drink with me!



Den är så grymt rolig! Vi stod alla runt rumsbordet och vrålade med och skålade och drack efter varje refräng!     

Partyladan var ett stående inslag i mitt liv under något år. Där träffade jag underbara vänner, människor.  Kassettbandet fick jag sen av Stefan. Det ligger i en kartong nere i källaren. Ska leta fram det ngt tag och bara njuta av låtarna!


//LadyCara



Update: Åh, nu hittade jag Glöm din dröm också! :



Nostalgi, nostalgi, nostalgi!


//LadyCara


Reklam

Länkar

Presentation


Hejsan!
Här skriver jag som sambo, vän, dotter, syster om ångest, mat, tv, tv-spel, böcker och allt annat som händer i mitt liv.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar - Topplista

Blogg Topplista

Ovido - Quiz & Flashcards